Wie wij zijn

Thomas van der Ham

Algemeen directeur & theatermaker

Voor mij gaat het over emotie, wederkerigheid en het vieren van een moment.

Marijn van den Bogaard

Artistiek leider & theatermaker

Theater is helend, zoals een goed gesprek, een aanraking of oogcontact dat kunnen zijn.

Peggy Loch

Zakelijk leider

Ik werk het liefst op plekken waar kunst en samenleving elkaar raken — waar verhalen ontstaan uit ontmoeting, en projecten groeien door samenwerking.

Fredrike de Winter

Muzikant & workshopdocent

Zing, speel, maak muziek, dan is er plezier, schoonheid en verbinding: De wereld op haar allermooist!

Arjuna Vermeulen

Choreograaf

Ik kom uit een wereld waar expressie niet werd uitgelegd, maar geleefd. In het theater zoek ik nog steeds die directheid, dat onmiskenbare: de rauwheid van échte verhalen.

Anne Hogewind

Toneelschrijver

De spelers dragen een leven lang aan verhalen met zich mee. Schrijven vanuit die verhalen
voelt voor mij als de meest natuurlijke vorm van theatermaken.

Floris Barnhoorn

Scenograaf

Creëren is leven.

Eva Beijneveld

Educatiemaker

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Nathalie Eggels

Marketeer

Ik zet verhalen in de schijnwerpers, ook buiten het theater én voor het doek opengaat.

Eef van Rooij

Eef van Rooij

Penningmeester

De noodzaak van verbinding is alleen maar groter geworden en de culturele ontmoeting is daar bij uitstek geschikt voor.

Frans de Bruijn

Frans de Bruijn

Voorzitter

Toneelspelen is te mooi om te doen alsof. Het leert mij beter in de huid van een ander te kruipen.

klaas

Klaas Krist

Secretaris

Muziek vervaagt de grenzen tussen jong en oud. Laat de melodie klinken!

Thomas van der Ham

Thomas van der Ham is een bevlogen theaterregisseur die zich beweegt op het snijvlak van kunst, zorg en gemeenschapsvorming. Sinds 2010 werkt hij als acteur, theatermaker en trainer, met een specifieke focus op inclusieve podiumkunsten en theater in de zorg. Bij Theater Veder en Ervarea ontwikkelde hij theatrale werkvormen die het contact met mensen met dementie versterken, en hij trainde zorgprofessionals in het gebruik van theatertechnieken als communicatiemiddel. In samenwerking met de VU Amsterdam en Theater Veder werkte hij mee aan een theatraal contactmodel, dat wetenschappelijk werd onderzocht en sindsdien in diverse zorginstellingen wordt toegepast.

Zijn werk kenmerkt zich door de overtuiging dat theater een krachtige brug kan slaan tussen generaties en verschillende sociale groepen. Hij creëerde voorstellingen waarin jongeren en ouderen samen het podium deelden en onderzocht hoe intergenerationeel theater niet alleen artistieke verdieping, maar ook sociale verbinding kan brengen. Zijn aanpak is speels, onderzoekend en diep geworteld in de verhalen van de mensen met wie hij werkt.

Naast zijn werk als theatermaker is Thomas directeur van een inclusief jongerencultuurcentrum in het centrum van Houten. Ook hier staan eigenaarschap en samenwerking met de doelgroep centraal. Hij gelooft in de kracht van participatief werken, waarbij makers en deelnemers samen vormgeven aan kunst en cultuur, en hij zoekt steeds naar nieuwe manieren om gemeenschappen met elkaar te verbinden.

Marijn van den Bogaard

Marijn van den Bogaard is regisseur, acteur en docent binnen de podiumkunst. Hij heeft de Theaterwerkplaats opgericht in Culemborg, waar hij professionele, community-based voorstellingen maakt met 65+’ers. In 2016 studeerde hij af als theatermaker aan de HKU, waar hij zich profileerde als sociaal-geëngageerde theatermaker met een liefde voor het absurdisme. Zijn voorstellingen kenmerken zich door een poëtisch karakter, uitgesproken fysiek spel en sterke verbinding tussen spelers en publiek. Zo spelen zijn voorstellingen vaak dicht op de huid of zelfs midden in het publiek. Het is deze verbinding die een steeds grotere rol is gaan spelen in zijn werk. In 2023 rondde hij de master Kunsteducatie af aan de AHK, waar zijn liefde voor community-art groeide. Zijn projecten zijn sindsdien nog meer gestoeld op de echtheid van persoonlijke verhalen en het aangaan van oprechte verbindingen. Hij ziet het theater steeds meer als een tegenhanger van een gejaagde, kunstmatige en individualistische leefomgeving.

Onbedoeld hebben deze projecten een therapeutische werking, zo leert hij uit evaluaties met deelnemers. Hij ziet de behoefte van mensen om levenservaringen met elkaar te delen en de helende werking van het op een speelse manier vormgeven van deze verhalen, zodat anderen daar iets aan hebben. Deze ervaringen motiveren Marijn afstand te doen van het stigma dat kunst en therapie bij elkaar uit de buurt moeten blijven. Theater is helend, zoals een goed gesprek, een aanraking of oogcontact dat kunnen zijn.

Peggy Loch

Peggy Loch is creatief producent en werkt op het snijvlak van kunst en maatschappelijke ontwikkeling. Ze initieert en begeleidt samenwerkingen met makers, publiek en partners rondom urgente maatschappelijke vraagstukken. Haar werk is gericht op het bouwen van duurzame relaties, ruimte voor artistiek experiment en het activeren van betrokken gemeenschappen.

In 2024 richtte Peggy Studio Puiknova op, waarmee ze zich toelegt op het begeleiden van projecten van en met makers en kleine stichtingen die zelf niet (willen) ondernemen. Studio Puiknova staat voor werken van A tot Z — met aandacht voor proces, partnerschap en publieksbetrokkenheid. Haar eerdere opdrachten voor gezelschappen, theaters, gemeenten en maatschappelijke organisaties vormen hiervoor een stevige basis.

Sinds eind 2021 is zij verbonden aan Theaterwerkplaats Tocht, waar zij samen met Marijn van den Bogaard een stevige basis legde in Culemborg. Onder hun leiding groeide Tocht uit tot een herkenbare en gewaardeerde werkplaats voor ontmoeting en artistieke reflectie. Ze wisten niet alleen lokale organisaties aan zich te verbinden, maar ook een trouw publiek te bereiken, met name onder 65+’ers.

Binnen Tocht ontwikkelden zij de voorstellingen De Opstand en Troostgravers, die actuele thema’s onderzochten in samenwerking met bewoners, spelers en kunstenaars. Daarnaast bouwden ze aan een reeks succesvolle studio- en zomerateliers die ruimte boden aan artistiek onderzoek en collectief maken.

De ervaringen en netwerken uit Tocht worden nu voortgezet binnen WIJ ZIJN WIEK — een nieuw verband waarin Peggy actief blijft bouwen aan kunstprojecten die geworteld zijn in mensen, plekken en verhalen.

Fredrike de Winter

Fredrike de Winter is muzikant/workshopleider en gespecialiseerd in muziek voor en met ouderen. Ze sloot in 1990 haar studie slagwerk aan het Utrechts Conservatorium cum laude af, en speelt accordeon.

Met veel plezier heeft ze jarenlang haar kostje “bij elkaar geslagen”. Hedendaags klassieke muziek, kamermuziek, slagwerkgroep Den Haag, combinaties met theater, dans en film, op vele verschillende plekken heeft ze mogen spelen en dat heeft haar gevormd tot de muzikante die ze nu is.

Inmiddels 15 Jaar geleden kwam ze in de ban van bodypercussie, een manier om met je eigen lichaam swingende grooves te maken, en sinds die tijd verzorgt ze workshops bodypercussie, vaak gecombineerd met zingen, aan verschillende doelgroepen, zoals koren, schoolklassen, in het bedrijfsleven en aan iedereen die geïnteresseerd is in zijn/haar lijf als muziekinstrument.

Sinds tien jaar werkt ze intensief met ouderen, met bijzondere aandacht voor mensen met geheugenklachten. Ze is gecertificeerd Grijze Koppen Orkest leider. Het Grijze Koppen Orkest is een landelijk project waarin kwetsbare en vitale ouderen wekelijks muziek maken op speciaal voor de doelgroep ontwikkelde instrumenten. Ze heeft vele orkesten geleid en sinds 6 jaar is ze dirigent van Grijze Koppen Orkest Moerwijk in Den Haag.

Verder volgt ze de internationale opleiding van de Braziliaanse groep Musica do Circulo en is ze vanaf 2026 gediplomeerd facilitator van muziekcirkels. Musica do Circulo gaat over geïmproviseerde muziek en beweging die voortkomt uit de ontmoeting tussen mensen, met je lichaam en je stem als instrument (zingen/bodypercussie/beweging). Het geeft deelnemers de mogelijkheid om deel uit te maken van een creatieve muzikale gemeenschap die waarden deelt als diversiteit, samenwerking, lichtheid, plezier en liefde. Op deze manier dragen we met elkaar bij aan het opbouwen van een wereld die geïnspireerd is door deze waarden.

Arjuna Vermeulen

Arjuna Vermeulen is een choreograaf, danser en theatermaker met wortels in de hiphopscene en een passie voor het vertellen van verhalen via beweging. Als artistiek leider van Cypher HQ in Den Bosch werkt hij op het snijvlak van streetdance, theater en maatschappelijke thema’s. Arjuna’s werk staat bekend om zijn fysieke zeggingskracht, open energie en het zoeken naar echte verbinding – met zichzelf, het publiek én de mensen met wie hij werkt.

Anne Hogewind

Anne Hogewind is toneelschrijver en dramaturg. Ze is in 2013 afgestudeerd aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU. Sindsdien schrijft ze voor verschillende gezelschappen in het sociaal artistiek werkveld.

In haar werk laat zij zich graag inspireren door de persoonlijke verhalen van de spelers. Tijdens repetities zie je haar vaak fanatiek vanaf de kant meeschrijven in een notitieboekje. Ze vindt het fijn als de spelers zich kunnen herkennen in de voorstelling en de bijhorende thematiek.

Anne heeft een grote liefde voor taal en is het beste op haar plek als ze onderdeel uitmaakt van het hele proces, van concept tot het maken. De voorstellingen die ze maakt zijn vaak tragikomisch en absurdistisch. Ze schrijft zonder ruis, elk woord wordt zorgvuldig gewogen. Ze zoekt haar drama vooral in taal. En tot slot, niet onbelangrijk, aan het einde is er (bijna) altijd hoop.

Floris Barnhoorn

Floris is als scenograaf betrokken bij onze Voorjaarsproductie. Marijn en Floris werken al langer samen en hebben samen aan twee woorden genoeg.

Floris Barnhoorn werkt als zelfstandig scenograaf en houtbewerker, daarnaast is hij als theatertechnicus verbonden aan de HKU. In 2016 studeerde hij af in Theatre Design (bachelor) aan de HKU, waarna hij in 2019 begon aan de Master in Theatre aan de Toneelacademie in Maastricht. Daar onderzocht hij autonome scenografie geïnspireerd door het animisme. Sindsdien ontwikkelt hij zich ook als beeldend kunstenaar. Vanuit zijn fascinatie voor de mens als onderdeel van de natuur verweeft hij thema’s als het antropoceen, animisme, langetermijndenken en oude ambachten in zijn werk. Deze interesses komen onder meer samen in zijn rol als voorzitter van het kleinschalige co-creatie festival Eau Mont Jardin in Noord-Frankrijk. Als autodidact houtbewerker is Floris in 2025 begonnen aan de opleiding Hout en Beeld aan de Koninklijke Academie van de Schone Kunsten in Antwerpen. Floris heeft de ambitie om het ambacht van beeldhouwer te combineren met zijn oorspronkelijke vakgebied scenografie.

Eva Beijneveld

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin laoreet magna feugiat, porta justo eu, ultrices justo. Mauris ultricies nisi nunc, in blandit tellus ultricies a. Nam sit amet iaculis est. Aliquam at dapibus mi. Etiam leo dui, suscipit ornare dignissim congue, feugiat eget augue. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Maecenas aliquam arcu purus. Donec quis mi erat. Sed a nisi bibendum, auctor neque nec, tristique diam. Sed ac mollis nunc.

Nathalie Eggels

Nathalie Eggels, een ervaren marketeer en grafisch/web designer met meer dan 12 jaar ervaring, heeft de sprong gemaakt naar de culturele sector als zelfstandig professional. Als zzp’er beheerst ze alle aspecten van marketing, van strategie tot creatieve uitvoering. Ze is vooral actief in de culturele en theaterwereld – van het organiseren van eigen events tot het verzorgen van marketing voor uiteenlopende gezelschappen. Haar kracht ligt in het vertalen van artistieke visie naar een pakkende uitstraling en een betrokken publiek.

Eef van Rooij

Eef van Rooij is hoofd bedrijfsvoering bij Brabants Landschap. Daarvoor werkte zij voornamelijk in de culturele sector, onder meer bij Theater Artemis en de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. Haar drijfveer is om mensen zo goed mogelijk te faciliteren en bij te dragen aan hun ontwikkeling, zodat zij hun werk met betekenis kunnen doen. Deze ondersteunende rol vervult zij ook binnen het bestuur van WIEK, zij het op meer afstand. Vanuit persoonlijke ervaring weet zij wat dementie met dierbaren kan doen. De inzet van WIEK om hen te blijven verbinden en betekenis te geven, vormt voor haar een belangrijke motivatie om zich in te zetten voor de stichting.

Frans de Bruijn

Frans de Bruijn is een amateur-toneelspeler met een voorkeur voor stukken die ergens over gaan – bij voorkeur licht absurdistisch van aard. Hij houdt van rollen waarin hij zich volledig moet inleven in een personage dat ver van hemzelf afstaat. Meerdere keren speelde hij mee in producties van Marijn van den Bogaard. Ook is hij actief als vrijwilliger in de welzijnssector. Frans beschikt over ruime bestuurlijke ervaring, die sinds zijn pensionering verder is toegenomen. Hij voelt zich aangetrokken tot de doelstellingen van WIEK, waarin niet alleen met en voor senioren gewerkt wordt, maar waarin ook jongeren en mensen met een beperking worden betrokken. Daarnaast spreekt de verscheidenheid aan culturele werkvormen hem aan. Volgens hem zijn deze essentieel om meer mensen te bereiken en met elkaar in contact te brengen.

Klaas Krist

Klaas Krist is al bijna 25 jaar werkzaam in de ouderenzorg, de laatste jaren als muziekagoog. Naast zijn werk is hij actief in de culturele sector, met muziek als zijn grote passie en verbindende kracht. In het initiatief van WIEK ziet hij een mooie kans om ook buiten de zorgsector senioren te laten genieten van culturele projecten – juist ook degenen die hier anders niet snel mee in aanraking komen. Met zijn ruime praktijkervaring inspireert hij de initiatiefnemers van WIEK tot het ontwikkelen van nieuwe, waardevolle voorstellingen. Al is hij er bijna zeker van dat zij daar, met hun enthousiasme en deskundigheid, nauwelijks aansporing voor nodig hebben.