Voor mij gaat het over emotie, wederkerigheid en het vieren van een moment.
Theater is helend, zoals een goed gesprek, een aanraking of oogcontact dat kunnen zijn.
Ik werk het liefst op plekken waar kunst en samenleving elkaar raken — waar verhalen ontstaan uit ontmoeting, en projecten groeien door samenwerking.
Zing, speel, maak muziek, dan is er plezier, schoonheid en verbinding: De wereld op haar allermooist!
Ik kom uit een wereld waar expressie niet werd uitgelegd, maar geleefd. In het theater zoek ik nog steeds die directheid, dat onmiskenbare: de rauwheid van échte verhalen.
De spelers dragen een leven lang aan verhalen met zich mee. Schrijven vanuit die verhalen
voelt voor mij als de meest natuurlijke vorm van theatermaken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Ik zet verhalen in de schijnwerpers, ook buiten het theater én voor het doek opengaat.
De noodzaak van verbinding is alleen maar groter geworden en de culturele ontmoeting is daar bij uitstek geschikt voor.
Toneelspelen is te mooi om te doen alsof. Het leert mij beter in de huid van een ander te kruipen.
Muziek vervaagt de grenzen tussen jong en oud. Laat de melodie klinken!
WIJ ZIJN WIEK zoekt naar ongehoorde verhalen, vergeten schoonheid en ongeziene dromen. Vanuit die bron van levenservaringen zetten we mensen in beweging, spelers, kunstenaars en uiteindelijk ons publiek.
Peggy Loch is creatief producent en werkt op het snijvlak van kunst en maatschappelijke ontwikkeling. Ze initieert en begeleidt samenwerkingen met makers, publiek en partners rondom urgente maatschappelijke vraagstukken. Haar werk is gericht op het bouwen van duurzame relaties, ruimte voor artistiek experiment en het activeren van betrokken gemeenschappen.
In 2024 richtte Peggy Studio Puiknova op, waarmee ze zich toelegt op het begeleiden van projecten van en met makers en kleine stichtingen die zelf niet (willen) ondernemen. Studio Puiknova staat voor werken van A tot Z — met aandacht voor proces, partnerschap en publieksbetrokkenheid. Haar eerdere opdrachten voor gezelschappen, theaters, gemeenten en maatschappelijke organisaties vormen hiervoor een stevige basis.
Sinds eind 2021 is zij verbonden aan Theaterwerkplaats Tocht, waar zij samen met Marijn van den Bogaard een stevige basis legde in Culemborg. Onder hun leiding groeide Tocht uit tot een herkenbare en gewaardeerde werkplaats voor ontmoeting en artistieke reflectie. Ze wisten niet alleen lokale organisaties aan zich te verbinden, maar ook een trouw publiek te bereiken, met name onder 65+’ers.
Binnen Tocht ontwikkelden zij de voorstellingen De Opstand en Troostgravers, die actuele thema’s onderzochten in samenwerking met bewoners, spelers en kunstenaars. Daarnaast bouwden ze aan een reeks succesvolle studio- en zomerateliers die ruimte boden aan artistiek onderzoek en collectief maken.
De ervaringen en netwerken uit Tocht worden nu voortgezet binnen WIJ ZIJN WIEK — een nieuw verband waarin Peggy actief blijft bouwen aan kunstprojecten die geworteld zijn in mensen, plekken en verhalen.
Floris is als scenograaf betrokken bij onze Voorjaarsproductie. Marijn en Floris werken al langer samen en hebben samen aan twee woorden genoeg.
Floris Barnhoorn werkt als zelfstandig scenograaf en houtbewerker, daarnaast is hij als theatertechnicus verbonden aan de HKU. In 2016 studeerde hij af in Theatre Design (bachelor) aan de HKU, waarna hij in 2019 begon aan de Master in Theatre aan de Toneelacademie in Maastricht. Daar onderzocht hij autonome scenografie geïnspireerd door het animisme. Sindsdien ontwikkelt hij zich ook als beeldend kunstenaar. Vanuit zijn fascinatie voor de mens als onderdeel van de natuur verweeft hij thema’s als het antropoceen, animisme, langetermijndenken en oude ambachten in zijn werk. Deze interesses komen onder meer samen in zijn rol als voorzitter van het kleinschalige co-creatie festival Eau Mont Jardin in Noord-Frankrijk. Als autodidact houtbewerker is Floris in 2025 begonnen aan de opleiding Hout en Beeld aan de Koninklijke Academie van de Schone Kunsten in Antwerpen. Floris heeft de ambitie om het ambacht van beeldhouwer te combineren met zijn oorspronkelijke vakgebied scenografie.
Nathalie Eggels, een ervaren marketeer en grafisch/web designer met meer dan 12 jaar ervaring, heeft de sprong gemaakt naar de culturele sector als zelfstandig professional. Als zzp’er beheerst ze alle aspecten van marketing, van strategie tot creatieve uitvoering. Ze is vooral actief in de culturele en theaterwereld – van het organiseren van eigen events tot het verzorgen van marketing voor uiteenlopende gezelschappen. Haar kracht ligt in het vertalen van artistieke visie naar een pakkende uitstraling en een betrokken publiek.
Eef van Rooij is hoofd bedrijfsvoering bij Brabants Landschap. Daarvoor werkte zij voornamelijk in de culturele sector, onder meer bij Theater Artemis en de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. Haar drijfveer is om mensen zo goed mogelijk te faciliteren en bij te dragen aan hun ontwikkeling, zodat zij hun werk met betekenis kunnen doen. Deze ondersteunende rol vervult zij ook binnen het bestuur van WIEK, zij het op meer afstand. Vanuit persoonlijke ervaring weet zij wat dementie met dierbaren kan doen. De inzet van WIEK om hen te blijven verbinden en betekenis te geven, vormt voor haar een belangrijke motivatie om zich in te zetten voor de stichting.
Frans de Bruijn is een amateur-toneelspeler met een voorkeur voor stukken die ergens over gaan – bij voorkeur licht absurdistisch van aard. Hij houdt van rollen waarin hij zich volledig moet inleven in een personage dat ver van hemzelf afstaat. Meerdere keren speelde hij mee in producties van Marijn van den Bogaard. Ook is hij actief als vrijwilliger in de welzijnssector. Frans beschikt over ruime bestuurlijke ervaring, die sinds zijn pensionering verder is toegenomen. Hij voelt zich aangetrokken tot de doelstellingen van WIEK, waarin niet alleen met en voor senioren gewerkt wordt, maar waarin ook jongeren en mensen met een beperking worden betrokken. Daarnaast spreekt de verscheidenheid aan culturele werkvormen hem aan. Volgens hem zijn deze essentieel om meer mensen te bereiken en met elkaar in contact te brengen.
Klaas Krist is al bijna 25 jaar werkzaam in de ouderenzorg, de laatste jaren als muziekagoog. Naast zijn werk is hij actief in de culturele sector, met muziek als zijn grote passie en verbindende kracht. In het initiatief van WIEK ziet hij een mooie kans om ook buiten de zorgsector senioren te laten genieten van culturele projecten – juist ook degenen die hier anders niet snel mee in aanraking komen. Met zijn ruime praktijkervaring inspireert hij de initiatiefnemers van WIEK tot het ontwikkelen van nieuwe, waardevolle voorstellingen. Al is hij er bijna zeker van dat zij daar, met hun enthousiasme en deskundigheid, nauwelijks aansporing voor nodig hebben.